Vandaag neem ik jullie mee op mijn relatief korte trans-Tasman vlucht van Auckland naar Melbourne met Air New Zealand. Een vrij kleine maatschappij, onderdeel van Star Alliance, die bekendstaat om zijn unieke safety videos en gastvrijheid van de Kiwi’s. Ik heb Air New Zealand Business Class een handvol keren gevlogen en ben altijd wel gecharmeerd van de ervaring.
Introductie – Air New Zealand Business Class
Na een aantal weken in de bergen van Nieuw-Zeeland moest ik door naar Melbourne. Over de Tasmanzee gaan voornamelijk 737s en A320s, maar vanuit Auckland vliegen een aantal maatschappijen met grotere toestellen, wat op zo’n relatief korte vlucht altijd genieten is. Als Air New Zealand beschikbaarheid heeft in Business Class kun je deze (telefonisch) boeken voor 15/K Virgin Atlantic punten – dat blijft een geweldige deal. Ik zette punten vanuit mijn Amerikaanse Amex over met een 30% bonus en boekte voor 15/K Virgin Atlantic punten en €40,79 de volgende vlucht:
Vluchtgegevens
- Route: NZ127, MEL-AKL (1,643mi)
- Toestel: Boeing 787-9 (ZK-NZN)
- Vetrek: 13:45 (UTC+13)
- Aankomst: 15:45 (UTC+11)
- Vluchtduur: 4:00
Check-in
Erg laat kom ik aan op de internationale luchthaven van Auckland: halsoverkop moest ik voor binnenkomst in Australië nog langs een consulaat voor wat visumzaken. Ik kon gelukkig nog net een afspraak inplannen maar kom daardoor 10 minuten voordat de bagage-afgifte sluit aan de balie. Op Auckland heeft Air New Zealand een prettig check-in gedeelte voor passagiers in Business Class of met Star Alliance Gold status. Vanuit daar kun je direct met een lift naar de aparte rij voor immigratie en security – dat gaat allemaal soepel vandaag en ik heb nét nog tijd voor een espresso in de Air New Zealand lounge. Door de haast heb ik geen foto’s van dit alles. Maar op weg naar de gate is er genoeg moois:
Boarding (vanuit de ruime gate) start precies op tijd. Altijd een prettig vliegveld, AKL.
Stoel en cabine
De Air New Zealand Business Class cabine op deze 787-9 bevindt zich tussen de eerste twee deuren. Om maar met de deur in huis te vallen: het is wat mij betreft de vreemdste en matigste Business Class die ik ooit op een 787-9 heb geprobeerd. Air New Zealand heeft 27 stoelen in Herringbone configuratie, verdeeld over drie rijen. De stoelen zijn naar binnen gekanteld, waardoor de hele cabine elkaar aankijkt. Geen privacy, wel één groot feest voor mensen met een voetfetish.
Ik vind het een groot raadsel dat Air New Zealand voor deze stoelen heeft gekozen, want erg efficiënt wordt de ruimte niet benut: diverse maatschappijen weten in dezelfde ruimte op een 787-9 niet alleen betere maar ook meer stoelen te installeren (zoals KLM).
De stoel zelf is comfortabel, alhoewel enigszins krap en zonder goede opslagruimte voor een laptop en andere spullen. En, laten we wel wezen, voor een korte vlucht is dit helemaal prima – op langere vluchten naar bijvoorbeeld Tokyo of Singapore is de stoel wat mij betreft genoeg reden om voor een andere maatschappij te kiezen.
Eten en drinken
Op deze vlucht biedt Air New Zealand een uitgebreide lunch aan. Deze begint met een amuse en een lekkere Hazy IPA uit Wellington (dikke plus, meer maatschappijen zouden lokaal speciaalbier moeten aanbieden!).
Dan volgt een erg lekker visgericht met een mooie Riesling uit Central Otago.
Als hoofdgerecht neem ik een smakelijke rigatoni met aubergine. Daar past prima de Pinot Noir uit (opnieuw) Central Otago bij. Air New Zealand heeft altijd een wisselende selectie van goede Nieuw Zeelandse wijnen.
Vervolgens krijg ik beide toetjes aangeboden. Ach, doe eens gek!
Qua maaltijd scoort Air New Zealand écht goed wat mij betreft – smakelijke gerechten zonder te veel poeha, met een toffe selectie dranken uit Aotearoa. Top!
Service
Nog een onderdeel waarop Air New Zealand telkens weer goed scoort: de crews zijn ontzettend hartelijk. De purser maakt uitgebreide praatjes en helpt tijdens de hele service mee. De FA aan mijn kant is oprecht geïnteresseerd in de reisplannen van de passagiers en ik ben gecharmeerd van haar warme service. In de galley maak ik met de crew nog een wat langer praatje – over nieuwe routes, de nieuwe Business Class die eraan komt en de paar Cathay Pacific toestellen die ze momenteel in de vloot hebben.
Vrij snel komt de Australische kust en vervolgens Melbourne in zicht. Heel fijn om hier weer een langere tijd te zijn!
Conclusie – Air New Zealand Business Class
Mijn gedachten over Air New Zealand gaan twee kanten op. Aan de ene kant vind ik de service uitstekend en het aanbod aan eten en drinken goed. Aan de andere kant is de stoel gewoon ondermaats in vergelijking met de meeste andere maatschappijen in Business Class op een widebody-toestel.
Voor relatief korte vluchten over de Tasmanzee naar Australië en naar eilanden in de Stille Oceaan is het totaalplaatje gewoon heel erg goed – zeker als je het vergelijkt met vergelijkbare afstanden in Europa of de Amerika’s. Ik zou Air New Zealand in zo’n geval dan ook heel hartelijk aanraden over Qantas, Jetstar en Virgin Australia. 8.5/10
Op lange afstanden is dit echter een ander verhaal: Air New Zealand vliegt met deze dreamliners onder andere naar Singapore, Hong Kong, Tokyo en de Verenigde Staten. Op deze routes bieden concurrerende maatschappijen gewoonweg een comfortabelere stoel, wat uiteindelijk het belangrijkste is op de langere vluchten. 6.5/10
Nog geen reacties