Menu
Tripreports / Vliegen

Review: Amsterdam-Santiago de Chile in de KLM 787-9 Business Class

Introductie

In augustus begon ik een overlandreis door Latijns-Amerika, waarin ik onder andere Chili, Bolivia, Peru en Paraguay wilde bezoeken. Het begin van deze reis was vlucht KL701 in KLM’s 787-9 World Business Class naar Santiago de Chile, met een tussenstop in Buenos Aires. Dit was het tweede deel van een Flying Blue reward: sinds een aantal maanden kun je deze boeken met een stopover. Normaliter is AMS-EZE-SCL minimaal 96/K punten, maar ik plakte er Kuweit Stad-Amsterdam aan vast met een aantal maanden stopover in Amsterdam. Voor deze vluchten samen betaalde ik 100.5/K punten en ongeveer €300 aan toeslagen – gemiddeld dus 50.25/K en €150 per vlucht!

Vluchtgegevens:

  • Route: AMS-EZE-SCL (7,816 mi)
  • Toestel: Boeing 787-9 (PH-BHP)
  • Stoel: 6A
  • Vertrek: 20:55 (UTC+2)
  • Aankoms: 08:20 (UTC-4)
  • Vluchtduur: 17:25

Check-in

Gewapend met mijn nieuwe 30L-backpack (heel tevreden mee!) kom ik twee uurtjes voor vertrek op Schiphol. Eindelijk weer richting Latijns-Amerika, wat heb ik er zin in! De Skypriority check-in bij KLM is altijd lekker rustig, en met Privium ben je in een paar minuten door security en paspoortcontrole (Privium krijg je bij de American Express Platinum). Het is een normale avond op Schiphol – er vertrekken diverse longhauls maar de drukte van vorige zomer is verleden tijd. Ik neem een kijkje bij de non-Schengen KLM Crown Lounge. Deze lounge heeft best een fraai design en is groot, maar de douches zijn helaas bezet en qua eten en drinken is het niet zo spannend. Dat was pre-corona echt beter.

Gelukkig biedt Privium toegang tot de ClubLounge West, waar het altijd goed toeven is. Lekkere hapjes met een laatste Eiwitje en al snel is het tijd om te boarden. Dat gebeurt vanavond van gate E22, waar de mooie Dreamliner klaarstaat (met registratie PH-BHP, dit toestel vloog ik eerder van Xiamen naar Amsterdam). Passagiers in business class worden als eerste uitgenodigd, dus snel loop ik door deur L2 naar binnen.

Stoel en cabine

De business class van de KLM 787-9, 30 stoelen in totaal, beslaat de hele cabine tussen deur L1 en L2. De stoelen staan in een welbekende 1-2-1 reverse herringbone-opstelling waarbij elke stoel directe toegang tot het gangpad heeft. Ik vind de kleurstelling van KLM erg prettig: de combinatie van blauw- en bruintinten oogt chique maar ook uniek. Veel maatschappijen hebben wat sterielere/generiekere cabines, en ik waardeer het als er wat meer persoonlijkheid in zit.

De stoel zelf is comfortabel. Het is niet de breedste stoel, maar dit vind ik zelf niet storend. Een groot pluspunt is de lengte: de stoel is duidelijk gebouwd naar Nederlandse maatstaven en is lang genoeg om je in uit te strekken. Wat helpt is de ruimte bij de voeten: sommige maatschappijen hebben een soort ‘box’ waar je deze in moet doen, maar bij 787-9 van KLM is dit gedeelte open, wat meer ruimte geeft dan bij bijvoorbeeld de A330 of de 777 van KLM. De stoel is makkelijk verstelbaar met knoppen aan de zijkant. Een klein nadeel is dat deze vrij gevoelig zijn waardoor de stoel zich soms verplaatst als je met je elleboog op dit stuk leunt.

Qua privacy zit het helemaal goed met deze stoel: er zit een soort kap om de buitenkant waardoor het voelt alsof je in je eigen cocon zit. Alle 30 stoelen zijn gelijkwaardig qua comfort, al zou ik rij 1/2 en rij 8 afraden omdat deze dicht bij de galleys zitten. Hier kan wat licht en geluid vandaan kan komen. De raamstoelen zijn het beste voor soloreizigers, koppels kunnen in de middenstoelen nog wat contact met elkaar hebben.

Het scherm van de IFE is prima qua resolutie en werkt prettig met touchscreen. Het aanbod aan films is behoorlijk uitgebreid met redelijk veel recente films. Prettig vind ik dat het scherm gekanteld kan worden zodat het ook goed zichtbaar blijft als je ligt. Dit is bij bijvoorbeeld Air France niet het geval (zie hier mijn review van business class op de 777-300 van Air France). De uitklaptafel is bij KLM wat dun en klein – niet ideaal om op te werken.

Als bed is de stoel redelijk comfortabel. Ik lig prima, zowel op de rug als op de zij. De geleverde kussen en deken zijn okay, al zouden deze wat steviger mogen.

KLM 787-9 business class cabine

Eten en drinken

Direct na het boarden krijg ik champagne aangeboden – Jacquart Mosaïque Brut. Best drinkbaar, maar ik vind hem minder dan de Nicolas Feuillatte die KLM voorheen schonk. Na opstijgen begint de service met een aperitief met kaas/nootjes. De kaasblokjes zijn een lekkere Nederlandse touch. De cocktail die erbij wordt geschonken is een sterke High Fashioned met onder andere Bols Jenever.

Als voorgerecht kies ik gerookte zalm met pittige mango, komkommer, geroosterde paprika en hazelnoot crème. Er zit een kleine salade, een warm broodje en boter/dressing bij. Een prima gerecht! Daarna komt de zeewolf met auberginechutney, dim sum, Chinese kool en boontjes in een citroen- kokossaus. Ziet er niet denderend uit, maar smaakt erg goed! Het toetje is een mix van wat kleine dingetjes, dat vind ik dan weer niet zo boeiend.

Maar het minpunt zit hem in de wijnen die worden geserveerd: de hele selectie is vrij zwak. De Pinot Grigio is aardig en de Nero d’Avola is ook nog wel okay, maar de rest is niet om over naar huis te schrijven. Kom op KLM, voor internationale business class kan dit écht beter, en een goede wijn hoeft helemaal niet zó duur te zijn. Binnen Europa hebben bijvoorbeeld Air France en Iberia echt uitstekende wijnkaarten, en KLM had vroeger ook echt lekkere selecties. Zo heb ik bij KLM voor het eerst wijn van de Kleine Schorre gedronken, een uitstekende Zeeuwse wijnhoeve. Ook in Limburg heb je mooie wijnen die zo op de kaart kunnen.

Wat KLM wel heel goed doet is de hele aankleding. Van tafelkleedje tot bestek en glaswerk en zelfs de zout-en-peper in klompjes: alles heeft een uniek patroontje, veelal geïnspireerd op Delfts blauw, en in de praktijk ziet het er allemaal erg gelikt en tof uit.

Het ontbijt heb ik helaas geen foto van, maar dit was prima, zie de menukaart.

De snack op EZE-SCL was een Croque-Monsieur, die was okay.

Service

Een groot pluspunt van KLM vind ik de uitstekende service, en deze vlucht is geen uitzondering. Het cabinepersoneel is vrolijk en enthousiast, heeft duidelijk zin om naar Buenos Aires te gaan. De purser (mijnheer was de Van Dale-definitie van joviaal) stelde zich aan het begin voor en kwam regelmatig langs, de Captain kwam aan het begin een praatje maken en ook de rest van het cabinepersoneel is erg goed en attent. Er heerst altijd een soort Hollandse informaliteit en jovialiteit in de cabine die je bij weinig andere maatschappijen ziet, zonder dat de service daar minder op wordt. Dat gevoel doet mij altijd gelijk een beetje thuis voelen, wat vooral leuk is als je na een lange reis met KLM teruggaat naar Nederland.

Landing in Buenos Aires

Tussenlanding op Buenos Aires Ministro Pistarini Airport

Als je naar Santiago de Chile gaat is KL701 een lange zit, want hij stopt eerst op Buenos Aires (EZE, naar Ezeiza, de wijk waarin het vliegveld ligt). Iedereen moet hier het vliegtuig uit, en dit is de eindbestemming van de meeste passagiers. Als je doorvliegt naar SCL dan krijg je een transitkaart en ga je via een snelle securitycheck terug naar de vertrekhal. Als passagier van KLM krijg je toegang tot de lounge van Aerolineas Argentinas, maar deze is vrij treurig: groot, helemaal leeg, een beetje donker en zonder noemenswaardig eten/drinken. Daarom ging ik naar de Star Alliance lounge waar je toegang toe krijgt met Priority Pass. Deze is goed. Een andere optie is de Amex Centurion Lounge, maar die is pas open vanaf 09:00.

Na 45 minuten in de lounge is boarding weer begonnen dus ga ik terug het toestel in, waar alles er weer vers uitziet en waarin een nieuwe crew heeft plaatsgenomen.

Aankomst in Santiago de Chile over de Andes

De korte vlucht van EZE naar SCL is een feestje, het uitzicht over de Andes is echt waanzinnig. Er gingen maar weinig mensen door (we zaten met zijn drieën in de business class) dus het was vooral samen met de crew genieten van het uitzicht. En tussendoor kwam de purser nog even langs met een ronde huisjes – twee nieuwe in de pocket!

Direct over de bergketen maakt het toestel een scherpe afdaling en al snel komt de skyline van Santiago de Chile in zicht, met daarachter de machtige Andes. Na 17,5 uur zijn we gearriveerd. De terminal van SCL is vernieuwd en dit is een hele upgrade ten opzichte van vier jaar geleden. Binnen mum van tijd ben ik door immigratie en slaat de frisse winterkou van Santiago om me heen. Snel de bus naar de metro en richting de Ritz Carlton Santiago (geboekt met hotelcredit van Amex – de rest van de reis waren voornamelijk hostels, ha!).

Uitzicht vanuit het Ritz-Carlton in Santiago de Chile

Conclusie

Het was weer een hele fijne vlucht met KLM – weinig verrassend maar gewoon goed. De service vind ik altijd uitstekend en de unieke touches, van inrichting tot servies tot de huisjes die worden uitgedeeld maken het altijd een hele fijne ervaring. De stoel is prettig en ruim, de IFE is van goede kwaliteit, alleen het beddengoed zou iets beter kunnen. Het eten is over het algemeen goed. De wijnkaart is nu wel het zwakke punt van KLM, dat doen sommige andere maatschappijen écht beter, waaronder zustermaatschappij Air France. Maar de dreamliner van KLM blijft een fijne optie met uitstekende service, lekker direct van Schiphol, die ik iedereen van harte aanraad.

7.5/10

Souvenir na een vlucht met KLM World Business Class