Sinds eind 2024 vind je de nieuwe KLM Business Class op alle Boeing 777s – een moderne en comfortabele Business Class in reverse herringbone, met deurtjes voor extra privacy. Mijn broer, Dominick van SmartphoneMan, vloog dit product vanuit Lima naar Amsterdam, na een maandenlange rondreis met zijn verloofde door Latijns-Amerika. Lees hier zijn uitgebreide ervaringen!
Disclaimer: normaal schrijf ik reviews altijd zelf. Vanuit mijn ervaring met talloze maatschappijen kan ik zo een eerlijk vergelijk bieden. Toen ik vorige jaar zelf deze nieuwe stoel op de planning had staan werd deze last-minute helaas gewijzigd naar het oude product. Een verslag van de nieuwe Business Class van KLM lijkt me een waardevolle toevoeging aan de blog, maar er zal geen eindcijfer aan hangen. De teksten zijn van Dominick’s hand, en door mij nog licht aangepast en uitgebreid met relevante vluchtinformatie, naar stijl van de blog.
Introductie – KLM Business Class
Nu de ombouw van de KLM 777s compleet is, bieden Air France/KLM een gedegen en redelijk consistente ervaring in Business Class over een groot routenetwerk – zeker vergeleken met directe concurrenten British Airways en Lufthansa. In Latijns-Amerika is de luchtvaartcombinatie goed aanwezig (lees mijn eerdere reviews naar o.a. Santiago de Chile en Sao Paulo). Voor mijn broer en zijn verloofde boekte ik via Virgin Atlantic twee tickets van Lima naar Dusseldorf via Amsterdam voor slechts 42/K punten en €74,45 – veel goedkoper dan via KLM zelf! Deze punten heb ik in een 30% bonus overgezet vanuit mijn Amerikaanse Amex, maar je kunt deze punten ook met enige regelmaat in een bonus kopen. Kan een goede deal zijn, zoals hier uitgelegd.
Vluchtgegevens
- Route: KL744, LIM-AMS (6,532mi)
- Toestel: Boeing 777-300 (PH-BVK)
- Vetrek: 17:30 (UTC-5)
- Aankomst: 12:50 (UTC+2)
- Vluchtduur: 12:20
Check-in
Rond 15:30 komen we aan op de luchthaven van Lima, gelegen in de havenstad Callao. We hebben online ingecheckt en reizen zonder ruimbagage dus gaan direct door security en immigratie. Passagiers van KLM hebben toegang tot de Sumaq Lounge. Deze heeft een mooi interieur en is rustig. Er is een buffet en een losse bar met wat prima hapjes en drankjes. Daarnaast kun je douchen en is een aparte stilteruimte.
De final call van ons toestel is al 20 minuten voordat boarding zou sluiten, dus we lopen als één van de laatste passagiers het toestel binnen. Op naar Amsterdam!
Stoel en cabine
We slaan bij deur L2 linksaf, naar de hoofdcabine van de nieuwe KLM 777 Business Class. In totaal vind je 35 stoelen in Business Class op KLMs 777-200s en 777-300s, verdeeld over een grote cabine tussen deur 1 en 2, en een minicabine van twee rijen daar achter. De cabine op deze 11 jaar oude kist voelt fris. We nemen plaats op 3D en 3G, twee middenstoelen. In deze opstelling zijn er niet zozeer ‘betere’ stoelen dan anderen. Rij 1, 7 en 8 kunnen wat rumoeriger zijn omdat ze dichterbij de galleys en WCs zitten, en de raamstoelen van rij 7 hebben een raampje minder.
De stoel voelt erg privé – in ons geval bijna iets té. Contact met je reisgenoot is lastig als je met zijn tweeën reist. De stoel voelt ook enigszins claustrofobisch, en uit het raam kijken lukt vanuit de middenstoelen echt niet.
De stoel is wel erg comfortabel, met name in bedmodus. Deze lijkt wat groter/langer dan bij veel andere maatschappijen wat erg prettig is. Ook is de ruimte bij de voeten goed. Het kussen en de deken zijn voldoende, maar konden wat mij betreft iets dikker en comfortabeler.
De tech van de stoel is uitgebreid: een draadloze lader (werkt, al is verbinden enigszins moeizaam), stopcontact, USB-A en een USB-C plug. Het scherm is groot en scherp, maar wel wat aan de trage kant. Spelletjes zijn daardoor praktisch onspeelbaar, maar films komen goed tot hun recht. De bijgeleverde noise-cancelling koptelefoons zijn van prima kwaliteit.
De tafel is okay. Iets minder dun en klein dan bij de 787-9, maar in de oude opstelling van de 777s was de tafel groter en stabieler. Met een laptop werken lukt echter wel. Opslagruimte is toereikend, met een klein kastje voor paspoort en electronica en een ruimere houder voor laptop/krant/tijdschrift aan de zijkant.
Eten en drinken
De maaltijdservice begint met nootjes en champagne – altijd lekker!
Het voorgerecht is een Causa met krab – een soort mini-casserole. Erg smaakvol en ook mooi opgediend.
Als hoofdgerecht neem ik de ossenhaas. De smaak is okay, maar het vlees is erg taai. De groenten en aardappels zijn niet zo boeiend.
Het toetje is het welbekende ‘Petit Grand Dessert’ – lekker! Ik sluit daarna af met thee en een chocoladehuisje.
Qua wijnen zijn er 5 opties – drie witte en twee rode. Het is allemaal niet bijzonder spannend maar ze smaken okay. De Pinot Gris uit de Alsace springt er wel uit.
De maaltijdservice heeft een ‘relaxte’ timing op deze namiddagvlucht. Prima wat mij betreft, maar als je sneller wil slapen is er een express-service. Halverwege de vlucht worden snacks aangeboden, maar deze heb ik zelf gemist omdat ik lag te slapen.
Het ontbijt voor landing bestond uit broodjes, wentelteefjes (erg lekker!), wat kaasjes en fruitsalade.
Al met al ben ik behoorlijk te spreken over de maaltijdservice. Vaak is deze op vluchten náár Amsterdam beduidend minder, maar afgezien het wat matige hoofdgerecht is dit een prima smakelijk menu.
Service en amenities
De service op de vlucht vandaag is erg goed. Een mooie mix tussen vriendelijk en geïnteresseerd, maar wel professioneel. De mannelijke FA vraagt ons veel over onze reis, en tijdens de vlucht raak ik in de galley wat langer met hem aan de praat. De service verschilt wel tussen de twee kanten van het toestel: zo word ik al voor opstijgen gevraagd om mijn maaltijdkeuze, terwijl de andere kant deze pas in de lucht hoeft door te geven.
Voor vertrek staat er een amenity kit klaar bij de stoel. KLM heeft net weer nieuwe tasjes geïntroduceerd – deze zouden geïnspireerd zijn op regen tegen het vliegtuigraam. Verloofde: ‘wat is dit? Het lijkt op een knapzak’. Misschien niet helemaal de uitstraling die je zou verwachten in Business Class. Ach, de inhoud is toereikend.
Aan het einde van de vlucht komt de senior purser met de welbekende huisjes langs – altijd een leuke afsluiter van de vlucht!

Conclusie – KLM Business Class
KLM heeft mij deze vlucht verrast met de vriendelijke maar professionele service, en – los van het wat taaie hoofdgerecht – lekker eten. De nieuwe stoelen in de 777 zijn comfortabel en doorspekt met handige tech, maar naar mijn mening wat té privé. Hoewel de voorzieningen, het eten en de wijnkaart misschien niet op het luxe-niveau van sommige andere maatschappijen zijn, scoren ze allemaal in ieder geval ruim voldoende. Het sympathieke einde met de bekende KLM huisjes maakt deze fijne vlucht af.
Bedankt SmartphoneMan Dominick voor dit fraaie verslag! Als je nog vragen hebt aan hem, stel ze hieronder. En geïnteresseerd om zelf zo’n mooie vlucht naar Lima te boeken? Maak dan gebruik van de verhoogde American Express bonus, waarmee je in één keer genoeg punten hebt!