Menu
Tripreports / Vliegen

Review: Amsterdam-Singapore met Singapore Airlines A350 Business Class

Introductie

Het afgelopen halfjaar heb ik biomedisch onderzoek uitgevoerd in Melbourne. Voor de lange rit naar Australië koos ik Singapore Airlines, een maatschappij waar ik altijd veel goede verhalen over heb gehoord. Op een mooie zondagochtend in augustus 2022 werd ik op Schiphol afgezet en begon het avontuur.

Voor 97.000 punten en €71,53 aan toeslagen boekte ik bij Lufthansa Miles & More een enkeltje Amsterdam-Melbourne in business class op Singapore Airlines, met een lange dag overstap in Singapore. De vluchten werden uitgevoerd op de A350-900 en de 777-300. In deze review bespreek ik de vlucht van Amsterdam naar Singapore.

Vluchtgegevens:

  • Route: AMS-SIN (6,534 mi)
  • Toestel: Airbus A350-900 (9V-SMP)
  • Vertrek: 11:15 (UTC+2)
  • Aankoms: 05:55 (UTC+8)
  • Vluchtduur: 12:40

Check-in

De check-in van Singapore Airlines op Schiphol bevindt zich in vertrekhal 3. Momenteel sluit check-in 1,5 uur voor vertrek; toen ik vloog sloot deze 2 uur voor vertrek. Singapore Airlines heeft een contract afgesloten met Privium waardoor passagiers in business class gebruik kunnen maken van de Privium ClubLounge West (tussen de E- en de F pier) in plaats van de Aspire Lounge die normaal als contractlounge wordt gebruikt. Dit is een flinke upgrade; de Privium ClubLounge is klein maar van goede kwaliteit, met lekker eten, barista-koffie, een fijne ambiance en prima drankjes (biertjes van ’t Ij!).

Bij gate G3 wordt mooie A350 van Singapore Airlines ingeladen. Met de mooie voorkant en de elegante wingtips blijft de A350 toch één van mijn favoriete toestellen. Boarden begint bij passagiers in business class en Star Alliance Gold-leden – vol ‘excitement’ loop ik het vliegtuig in!

Singapore Airlines A350-900 bij gate G3 op Amsterdam Schiphol

Stoel en cabine

Boarden gaat via deur L1. De cabine is opgebouwd uit twee secties: een grotere voorste sectie met 26 stoelen, en een kleinere sectie met 16 stoelen na de tweede deur. Ik slik even: wat een prachtige, elegante cabine. De stoelen ogen gigantisch en door ruime afscheidingen bieden ze veel privacy.

De stoelkeuze is op de Singapore Airlines A350-900 wel belangrijk: de bulkhead stoelen in rij 11 en rij 19 bieden veel meer voetruimte dan alle andere stoelen. Deze bulkhead stoelen zijn vooraf te selecteren door Krisflyer PPS leden maar komen 48 uur van tevoren, tijdens online check-in, beschikbaar voor iedereen. Omdat het de eerste rij is kan er licht/geluid uit de galley komen, maar de extra ruimte en het verhoogde slaapcomfort maakt deze stoelen echt de beste optie.

Ik neem plaats in 19A, één van deze bulkhead stoelen. De stoel is heel breed, prima comfortabel en ik heb zeeën van ruimte. Er zijn voldoende vakjes rond de stoel om spullen in op te bergen. Het 18-inch HD scherm ziet er goed uit, is soepel in besturing en de selectie van films en TV series is ontzettend ruim. De power ports zijn makkelijk bereikbaar en de uitklapbare tafel is heel groot en stevig – het is dus een prettige stoel om productief in te werken.

Een nadeel van de stoel is dat hij niet soepel overgaat van zitten tot plat; om in een bed te veranderen moet de stoel handmatig worden omgeklapt. Aangezien ik het fijn vind om wat te wisselen tijdens een vlucht, en in een soort half-bedmodus een filmpje te kijken, is dit niet ideaal. Een van de flight attendants maakt het bed op als je wil slapen. Eenmaal opgemaakt is het bed prima; ietwat aan de harde kant, maar met veel ruimte voor de benen bij de bulkhead stoelen. De kussens zijn fijn en de deken is okay, al heb ik wel eens dikkere gezien bij concurrenten.

Singapore Airlines A350 business class – bed

Eten en drinken

Tijdens het boarden wordt direct een drankje aangeboden. Ik kies uiteraard voor een glas champagne (op een vliegveld is tijd slechts een concept) en krijg de keuze tussen Charles Heidsieck Brut Reserve of 2012 Piper-Heidsieck Brut Vintage. Doe maar allebei. Die laatste bleek het lekkerste.

De lunch begint met een signature van Singapore Airlines: de Singapore Chicken Satay. Och, wat is dat lekker. Champagne doet het daar prima bij. Het voorgerecht is de Nordic Salmon Tataki, niks mis mee. Daarbij wordt vers garlic bread geserveerd. Een glaasje 2017 Domaine William Fèvre Chablis past daar prima bij. Het hoofdgerecht heb ik van tevoren gereserveerd via Book the Cook – op alle bestemmingen ván Singapore en selecte bestemmingen náár Singapore krijg je maximaal 24 uur voor je vlucht de optie om een gerecht te kiezen uit een uitgebreide lijst lekkernijen. Mijn keuze is gevallen op de Beef Rendang, die is waanzinnig lekker – goed gegaard en gekruid, met lekkere groenten erbij en zachte, licht gekruide rijst. Daarbij gaat een 2015 Clarendelle Bordeaux. Het toetje staat niet op de foto, maar was een kaasplankje, een lekkere chocolade/bessencake en wat fruit. Daarbij een simpele Kopke Port.

De cocktailkaart is ook vrij uitgebreid. Na de lunch probeer ik een Singapore Sling en een Krisflyer Sling, die zijn beiden erg lekker.

Tijdens de vlucht kun je ieder moment kleinere gerechten bestellen. Halverwege nam ik een Egg Noodle Soup, met kip en Chinese groenten. Simpele maar erg lekkere snack. Het ontbijt was een prima noedelgerecht met kip, garnalen en groenten.

Service

De service is goed op deze vlucht. De crew is attentief en pro-actief. Regelmatig lopen ze door de cabine om te kijken of iemand wat nodig heeft. Tafels worden netjes gedekt, bedden netjes opgemaakt, en toiletten blijven keurig schoon. Niks op aan te merken dus. Het is echter geen crew die makkelijk een praatje maakt of wat jovialer omspringt met de gasten – de taalbarrière lijkt daar een rol in te spelen.

Zonsondergang over Pakistan

Aankomst

Zo’n oostelijke dagvlucht is altijd een beetje gek: je slaapt nauwelijks en komt aan het begin van de ochtend behoorlijk moe aan. Tegen zessen zet de A350 de final approach richting Singapore Changi Airport in. Onder me zie ik honderden vrachtschepen met glinsterende lichtjes. Het voelt bijzonder om na jaren weer eens in een Aziatische stad te landen en ik verheug me op mijn dag in Singapore. Eenmaal geland taxiën we naar de gate – we passeren een scala aan mooie toestellen, het is een groot vliegveld. De crew zegt vaarwel, bij het uitlopen van het vliegtuig voel je direct de klamme hitte. Ik doe snel een oogje dicht in de lounge, ga langs de Jewel en pak dan de metro richting de stad, voor een lange wandeling met héél veel etensstops!

Conclusie

Singapore Airlines biedt op de A350 een heerlijk business class product. De cabine is prachtig en de unieke stoel is prettig, al heeft deze zijn voor- en nadelen. Het eten is uitstekend en Book the Cook biedt ruimte opties voor de maaltijden. Drankjes zijn prima en de kaart is uitgebreid, hoewel de wijnen niet op het niveau zijn van Air France. Singapore Changi Airport is een feestje om over te stappen, en ook op Schiphol is de grondervaring goed verzorgd, met toegang tot de Privium ClubLounge. Ik kan Singapore Airlines op routes richting Zuid-Oost Azië en Oceanië van harte aanbevelen!

8.5/10

Heb jij wel eens met Singapore Airlines gevlogen? Wat vond je ervan? Laat het me weten in de comments!