Cathay Pacific punten, ook wel bekend als Asia Miles, zijn vrij niche. Deze punteenheid wordt vaak overschaduwd door Avios of Krisflyer miles, die over de linie wat betere mogelijkheden bieden. Maar Asia Miles hebben een groot voordeel: het is de enige manier om de fantastische Cathay Pacific First Class op punten te boeken. Beschikbaarheid is verbazingwekkend goed, dus ik neem jullie mee door de mogelijkheden!
Hoe kom ik aan Cathay Pacific Asia Miles?
Heel simpel: ze zijn een partner van American Express in Nederland, en ook in de VS. Met een Nederlandse Amex zet je punten over tegen een 5:4 koers – 1000 Amexpunten worden dus 800 Asia Miles. In de VS gaat dit 1:1. Soms zijn er bonussen: in de VS met enige regelmaat vanuit Amex (10-15%) maar af en toe ook vanuit Cathay Pacific zelf, waardoor je ook vanuit de Nederlandse Amex een bonus ontvangt (10%).
Er zijn praktisch nooit goede acties om Asia Miles te kopen. Als je minimaal 70% van de benodigde punten in je account hebt kun je punten bijkopen voor $60 per 2000 punten – erg prijzig dus en niet aangeraden.
Cathay Pacific First Class ervaring
Cathay Pacific heeft een fantastische First Class – wat mij betreft één van de betere die momenteel vliegt. Ik heb het product twee keer mogen vliegen en er is heel veel moois aan de ervaring.
De cabine bestaat uit twee rijen van drie gigantische stoelen. Niet het meest moderne product, maar na La Première het meest comfortabele bed en met prima privacy. De FAs bij Cathay zijn warm en hartelijk en maken het, samen met de mooie wijnkaart, uitgebreide menu, verse bloemen en handgeschreven kaartjes een bijzondere ervaring.
De First Class lounges van Cathay Pacific zijn top – op het toffe vliegveld van Hong Kong heb je momenteel The Pier en The Bridge als First Class lounges. Ook op London Heathrow is er een aparte First Class lounge van Cathay Pacific. Allemaal met een restaurant met fraaie menukaart, prima wijnkaart, prachtig uitzicht over de runways en mooie extra’s als spa-behandelingen en rustruimtes.
Cathay Pacific First Class bestemmingen
Voor de pandemie vloog Cathay Pacific iets meer bestemmingen aan met First Class, maar sindsdien hebben ze toestellen verhuurd aan o.a. Qatar Airways en Air New Zealand. Momenteel bieden ze nog First Class aan op een aantal Boeing 777-300s naar deze bestemmingen:
- London (LHR) – 1-2x per dag
- New York (JFK) – 1x per dag
- Los Angeles (LAX) – 1-2x per dag
- Beijing (PEK) – 1-2x per dag
- Tokyo (HND) 1-2x per dag
Cathay Pacific First Class boeken met Asia Miles
De basisregels
In de basis betaal je voor een longhaul in Cathay Pacific First Class, zoals HKG-LHR, 125/K Asia Miles:
Voor de ultra-longhaul HKG-JFK betaal je 160/K:
Een kortere vlucht, zoals HKG-HND, komt op 50/K:
Maar: hier valt gelukkig leuk mee te spelen. Neem daarvoor de volgende drie ‘basisregels’ in acht:
- Er zijn twee ‘prijsbanden’ van belang: 125/K en 160/K. In First Class zou Europa-Azië bijvoorbeeld 125/K zijn en Europa-HKG-Australië 160/K
- Als je een boeking met gemixte klassen maakt (First + Business), dan wordt naar ratio gemiddeld tussen het tarief in First Class en het tarief in Business Class. Voorbeeld: Melbourne-London in First zou theoretisch 160/K kosten en in Business 110/K. Doe je MEL-HKG in Business en HKG-LHR in First, dan verwacht je dat het uiteindelijke tarief tussen 110/K en 160/K zal liggen.
- Je kunt aan een award met vluchten uitgevoerd door Cathay altijd vluchten van één partner toevoegen, zoals British Airways of Qantas. Qua kosten kom je dan altijd iets hoger, maar kan de moeite zijn om een aantal redenen, leg ik hieronder met een voorbeeld uit.
Voorbeeld 1: AMS-LHR-HKG ipv LHR-HKG
Veel van jullie zijn wel bekend met de UK Air Passenger Duty, een ontzettend hoge vertrektax voor vluchten vanuit het VK. Zoals ik hierboven liet zien betaal je voor HKG-LHR slechts €129,38 aan toeslagen. Vertrek je vanuit LHR dan is dit een stuk minder milde €426,07:
Deze tax hoef je echter niet te betalen als je alleen overstapt in het VK. Boek je daarom AMS-LHR-HKG (basisregel 3) met AMS-LHR op British Airways, dan betaal je stukken minder (€230,42). Komen wel wat puntjes bovenop.
Voorbeeld 2: minder punten als je een Business Class vlucht toevoegt
Als je PVG-HKG-LHR boekt (in de 125/K-band) met PVG-HKG in Business, dan wordt de prijs gemiddeld tussen de prijs in Business Class (89/K) en de prijs in First (125/K), naargelang afstanden (basisregel 2). Kom je bij dit voorbeeld dus op 120.7/K ipv 125/K voor HKG-LHR apart. Meer plezier voor minder punten!
In dit voorbeeld kun je nog steeds LHR-AMS op British Airways toevoegen, maar online kan dit niet. Daarvoor moet je dus even bellen of chatten (aangeraden) met Cathay.
Voorbeeld 3: Australië en Nieuw-Zeeland in First/Business
Basisregel 1 en 2 worden extra leuk voor vluchten naar Australië en Nieuw-Zeeland. Zo kun je voor 138/K vanuit Auckland naar Hong Kong in Business Class en dan van Hong Kong naar London in Cathay Pacific First Class. De toeslagen komen op +- €237. Echt een hele fraaie optie!
Sydney en Melbourne komen op 140.4/K en zo’n €250 aan toeslagen.
Een vlucht met BA vanuit LHR of Qantas naar SYD/MEL is toe te voegen tegen kleine meerprijs, maar daarvoor moet je Cathay Pacific contacteren. Op Hong Kong heb je altijd toegang tot de First Class lounges tijdens je overstap.
Hoe zoek je Cathay Pacific First Class beschikbaarheid?
Beschikbaarheid is goed, zelfs voor twee personen, maar het kan een gedoe zijn om deze te vinden. Soms krijg je op de website van Cathay Pacific een acceptabele overzichtskalender (goud = één stoel beschikbaar; blauw = minimaal twee stoelen beschikbaar), maar deze is niet accuraat. Ook buiten de ‘kalender’ om kun je beschikbaarheid vinden.
Een online (betaalde) tool als Roame kan hulp bieden, maar ook hier geldt, beschikbaarheid is ter indicatie en inspiratie en niet volledig. Als je echt beschikbaarheid in een specifieke periode zoekt zit er bij Cathay weinig anders op dan gewoon maar een aantal data proberen. Omdat Cathay Pacific First Class niet via partners te boeken is kun je deze ook niet gebruiken om sneller te zoeken.
Of je kunt Sander en mij inschakelen via Puntenconsultant, doen wij het zoekwerk voor je en garanderen we dat je altijd de beste deal hebt!
Conclusie – Cathay Pacific First Class met punten
Fantastische First Class? Check. Goede beschikbaarheid? Check. Hele nette prijzen? Check. Punten te verdienen met Amex? Check. Je snapt het: ik ben een fan van deze awards in Cathay Pacific First Class. Hopelijk heb ik wat inspiratie geboden, doe er je voordeel mee. Laat het me vooral even weten in de reacties als je iets hebt geboekt of als je nog vragen hebt!
Nog geen reacties