Menu
Loyaliteitsprogramma's / Miles&Points

Wat zijn punten waard? [2024]

De inzet van punten om mooie vliegtickets te kopen is een uitstekende manier om voor weinig geld te vliegen in luxe. Een veelgehoorde misconceptie in mijn omgeving is echter dat vliegen op punten ‘gratis’ is. Integendeel: punten zijn een betaalmiddel en in mijn hoofd geef ik ze een bepaalde waarde. En net zoals je diverse ‘munteenheden’ hebt, heb je ook verschillende ‘punteenheden’. In dit artikel leg ik dit verder uit en beredeneer ik bij diverse programma’s wat de punten waard zijn. Ik focus daarbij op inwisselbare punten, dus de punten die je gebruikt om vluchten mee te boeken. Elitepunten, waar je status mee behaalt, komen in een apart artikel aan bod.

Waarom de waarde per punt zo belangrijk is

De wereld van punten, maatschappijen en programma’s kan soms overweldigend zijn. Wat zijn de beste opties? Kan ik beter met cash een ticket kopen, of is het handiger om deze vlucht met punten te boeken? Is deze creditcard wel een goede deal, of kan ik beter even wachten? Dit zijn afwegingen die ik elk ticket en elke deal opnieuw weer maak. Ik reken graag op een realistische manier aan de uitgaven en de verdiensten zodat ik telkens weer de beste opties krijg. Om dit snel en consequent te kunnen doen is handig om precies te weten wat de waarde van een punt is bij verschillende programma’s.

Ik kom zo met een paar voorbeelden, maar eerst bespreek ik kort welke soorten punten er zijn.

Allemaal verschillende soorten programma’s met hun eigen ‘punteenheid’

De verschillende soorten punten

Grofweg zijn er twee categorieën: de frequent flyer-punten die specifiek bij een programma van een luchtvaartmaatschappij horen (vaak ook mijlen/miles genoemd) en punten die bij een bank/creditcardmaatschappij horen.

Bij de eerste groep kun je denken aan Flying Blue miles van Air France/KLM, Avios van British Airways/Iberia, Miles & More miles van Lufthansa/Swiss/Austrian en alle andere punten die gekoppeld zijn aan de loyaliteitsprogramma’s van maatschappijen. De belangrijkste manier om deze punten te verdienen is door te vliegen. Als jij lid bent van Flying Blue en je koppelt je account aan een vlucht die je met KLM maakt, dan verdien je Flying Blue miles. Deze kun je vervolgens weer inzetten voor vluchten van KLM en andere partners.

Punten van de tweede groep zijn niet gekoppeld aan luchtvaartmaatschappijen maar aan banken of creditcardmaatschappijen. Het meest relevante voorbeeld voor ons is American Express met zijn Membership Rewards Points. In andere landen heb je nog soortgelijke programma’s, zoals Chase Ultimate Rewards points en Citi ThankYou points in de Verenigde Staten. Deze punten worden verdiend door een creditcard te gebruiken, en vaak zijn er substantiële bonussen te verdienen bij aanvragen/upgraden. De punten van deze programma’s zijn vervolgens over te hevelen naar diverse luchtvaartmaatschappijen en soms ook hotelketens.

Het mooie van deze tweede soort punten is dat ze flexibel zijn. Stel: bij programma A kost Amsterdam-New York 20.000 punten en bij programma B kost hetzelfde ticket 30.000 punten. Dan kun je ze naar programma A overzetten. Maar wil je naar Bangkok? Misschien kost het ticket bij programma B dan wel 25.000 punten en bij programma A 50.000 punten. Dan kun je het weer beter naar programma B overzetten. Deze flexibiliteit is waardevol.

De waarde van punten is heel persoonlijk

Dit is misschien wel het belangrijkste punt. De waarde van een punt is volledig afhankelijk van de waarde die jij het vliegticket dat je ermee koopt geeft. Vaak lees je over ontzettend opgeblazen waardes omdat de waarde dan direct gekoppeld wordt aan de cashprijs van het vliegticket.

Voorbeeld: een JAL vlucht in First Class vanuit Tokyo naar New York kost €14.757 euro. Dezelfde vlucht is via Alaska Mileage Plan te boeken voor 70.000 miles en €53,57 (met mijn ticket in Cathay First Class van €700 verdiende ik 76.353 Alaska miles, ruim genoeg voor dit ticket dus).

Je zou kunnen beredeneren dat elke punt dan €0,21 waard is. En op papier is dat in dit geval misschien ook wel zo, maar ik zou nooit een bedrag voor dat ticket betalen dat ook maar in de buurt ligt van de cashprijs. Ik zou mezelf dus véél te rijk rekenen als ik deze punten nu €0,21 waard vind.

Stel dat deze vlucht mij €700 waard is. Dan zijn de punten mij €0,0092 waard, oftewel 0,92 cent. Iemand anders zou misschien €1500 voor deze vlucht neerleggen – nog steeds een fractie van de werkelijke prijs: voor die persoon zijn de punten dan €0,0021 waard.

Ander voorbeeld: een enkeltje direct met KLM van Amsterdam naar Mexico-Stad in business class. Relaxte lange vlucht en een mooi begin van een rondreis door Centraal-Amerika. Cash kost die €4.927. Met Flying Blue betaal je 45.375 miles en €256,66 euro. Op papier een waarde van €0,102 per punt, maar dat gaat natuurlijk niet op. Stel dat ik de vlucht, conservatief geschat, €450 waard vind. In dat geval zijn de miles mij €0,0043 waard. Maar iemand die normaliter tickets in business class koopt tegen de reguliere tarieven schat de waarde van deze vlucht misschien wel op €800. Voor die persoon zijn de miles dan €0,012 waard.

Het is dus belangrijk om te beseffen dat de waarde van punten volledig subjectief is. De waarde is gekoppeld aan je eigen bestedingspatroon.

Hoeveel ik punten waard vind

Flying Blue miles – 0,6 cent/punt

Laat ik beginnen met de waarde van Flying Blue miles – in ons land de meestgebruikte punteenheid. Deze schat ik in op 0,6 cent per punt. Ik gebruik deze punten het meeste voor shorthaul- en longhaulvluchten met KLM/Air France.

De meeste shorthaul vluchten kosten 4000-10.000 miles, afhankelijk van de afstand. Stel dat ik over een paar dagen spontaan naar Zürich wil op familiebezoek. Een retourtje is 12.000 punten en €71,52. €143,52 in totaal dus, prima voor zo last-minute. Dezelfde vluchten kosten cash €553.

Enkeltjes zijn ook nuttig. Recentelijk moest ik last-minute naar Barcelona als positionering voor een trip naar Brazilië. Vluchten waren prijzig, over de €200. Maar alle KLM vluchten waren beschikbaar voor 7500 punten en €38. Netto dus €75,50.

Natuurlijk is het lang niet altijd een goede deal om punten te gebruiken voor een shorthaul vlucht. Als je wat van tevoren boekt kom je bij KLM redelijk makkelijk aan tarieven tussen de €120-180 voor een retourtje. Een voordeel van reward tickets bij Flying Blue is wel dat bagage altijd is inbegrepen. Bij de goedkoopste cash-tickets is dit niet het geval, maar als je deze bagage niet nodig hebt dan hebben punten niet altijd zin.

Niet alleen op shorthaul is winst te behalen: je kunt ook mooie longhaul vluchten kopen met Flying Blue miles. Dit doe ik het liefste in business class – daar haal je het meeste voordeel mee. En laten we eerlijk zijn: liggend champagne drinken in een vliegtuig is ook gewoon heel erg leuk. De laagste tarieven in business class liggen regulier tussen de 50.000-70.000 punten, afhankelijk van de bestemming, maar in de Promo Rewards kunnen deze tarieven nog eens 25%-50% lager liggen.

Deze Flying Blue Promo Rewards heb ik diverse malen geboekt. Eentje was op KLM vanuit Xiamen naar Amsterdam, 13 uur in de dreamliner. Kostte 45.000 miles en €162. Netto dus €387. Lijkt me een goede deal. Een andere was naar Quito (gratis omgeboekt naar Santiago de Chile) voor 39.500 miles en €181. Netto €378,50. 17 uur en 50 minuten in business class, voor €21/uur. Krijg je in Amsterdam geen open bar voor.

Met KLM op weg naar Santiago de Chile

Buiten de Promo Rewards zit het starttarief van bestemmingen binnen het routenetwerk van KLM/Air France in business class dus tussen de 50.000-70.000 punten. Dat betekent dat een enkeltje inclusief belastingen netto zo’n €500-€750 kost.

Waarom schat ik ze dan maar in op 0,6 cent/punt? Simpel: dit geeft nettoprijzen die ik ook daadwerkelijk zelf zou betalen. Vele anderen zouden een stuk meer betalen voor deze business class tickets, maar dit is voor mij realistisch.

Air France business class boeken in de Promo Rewards is een goed gebruik van Flying Blue miles

Avios (British Airways/Iberia) – 0,7 cent/punt

Ook Avios, de miles van British Airways, Iberia, Qatar Airways en Aer Lingus, zijn hier veelgebruikt. Deze waardeer ik op 0,7 cent/punt. Ietsje waardevoller dus dan Flying Blue miles. Dit komt voornamelijk doordat ze goed zijn te gebruiken op Qatar Airways en Iberia voor longhaul vluchten en doordat deze punten uitstekend te gebruiken zijn op dure shorthaul vluchten over heel de wereld.

Avios worden dus gebruikt door British Airways, Iberia, Qatar en Aer Lingus, maar het aparte is dat alle maatschappijen hun eigen award chart hebben. Hier ga ik binnenkort dieper op in, maar het is afhankelijk van de bestemming of je ze het beste kunt besteden bij British Airways of bij Iberia. Punten overzetten is simpel: als je accounts hebt bij beide maatschappijen, en deze zijn al 90 dagen geopend, dan kun je de miles onbeperkt en instant overzetten van het ene naar het andere account.

Ik begin met wat shorthaul voorbeelden. De award chart van zowel British Airways als Iberia is gebaseerd op afstand. Hierdoor zijn kortere vluchten met Oneworld partners vaak goed betaalbaar met Avios, ook last-minute, terwijl deze cash erg duur kunnen zijn. Hier een ticket van Doha naar Teheran. Minimaal €515 cash, maar slechts 9000 avios en €116,77 – netto dus €107,77.

En wil je nou vanuit Japan eens Oost-Rusland verkennen? Of de Transsiberië-express nemen? Tokyo naar Vladivostok met JAL kost €884, maar is met Avios slechts 10.000 miles en €54,77 (netto €124,77).

Niche voorbeelden, maar iedere reiziger kent het: in een vreemde uithoek opeens tegen absurd dure shorthaul tickets aanlopen. In principe kun je overal waar Oneworld partners vliegen Avios inzetten. In Europa natuurlijk met British Airways en Iberia, maar je kunt Avios ook gebruiken om naar exotische plekken te gaan, zoals Paaseiland met LATAM, Norfolkeiland met Qantas of Burkina Faso met Royal Air Maroc.

Ook longhaul zijn er met Avios mooie deals te vinden. In tegenstelling tot shorthaul, waar je beter British Airways gebruikt, boek je longhaul het beste met Iberia. Longhaul awards kosten bij Iberia namelijk minder punten. Daarnaast heft British Airways regelmatig hoge toeslagen, terwijl deze bij Iberia beperkt zijn. Mijn favoriete longhaul awards met Avios zijn richting Latijns-Amerika, vanuit Madrid met Iberia. Zij hebben een uitgebreid netwerk naar dit continent, en off-peak zijn de meeste bestemmingen slechts 42.500 Avios in business class. Alleen de verste vluchten naar Montevideo, Buenos Aires en Santiago de Chile kosten 51.000 Avios. Ook kun je goed naar de VS, de meeste bestemmingen zijn dan maar 34.000 Avios. De toeslagen die je betaalt zijn heel gering. Twee voorbeelden:

Naar Lima in business class voor netto €427,80 en naar Washington voor €380,45 is ontzettend netjes.

Ook Qatar is een bijzonder waardevolle optie naar bestemmingen op heel de wereld. Zo vlieg je vanuit Amsterdam helemaal naar Auckland, Sydney of Melbourne in de uitstekende QSuites voor 90.000 Avios + €261,29 (netto €891,92). Top.

AMS-DOH-AKL in Qatar business class voor 90.000 Avios + €261,29

Daarnaast geven zowel British Airways als Iberia met enige regelmaat 25%-50% op awardtickets. Een aantal keren kwam Iberia zelfs met 50% korting op álle awardtickets, waardoor ik onder andere een ticket vanuit Guatemala naar Madrid boekte in business class voor 21.250 Avios en €95 euro (€243,75 netto).

Iberia’s business class is een hele relaxte manier om richting Latijns-Amerika te gaan – al helemaal voor maar 21.250 Avios!

Miles & More (Lufthansa/Swiss/Austrian) – 0,7 cent/punt

Miles & More is het derde grote programma in Europa, en ik schat de punten op 0,7 cent/punt. Het is voor Nederlanders echter wat lastiger om ze te verdienen, omdat er geen creditcard is waarmee je ze snel krijgt en omdat Miles & More ook geen partner van American Express is. Het programma is met name interessant voor longhaul vluchten in business- en first class. Op Lufthansa en Swiss betaal je hoge toeslagen, maar partners als EVA Air of Singapore Airlines bieden uitstekende producten tegen matige toeslagen.

Voor 71.000 punten in business class kun je bijvoorbeeld richting Azië. Onder andere met EVA Air vanuit Taipei naar Amsterdam voor 71.000 miles en €62,58 – netto €559,58. Keurig. Zelf boekte ik een ticket naar Australië met Singapore Airlines voor 97.000 punten en €71,53 (netto €750,53). Daarnaast kun je met Miles & More Lufthansa First Class verder dan 14 dagen van tevoren boeken. Met name Zuid-Afrika en Noord-Amerika zijn prima geprijsd: 91.000 miles en zo’n €200 in toeslagen (netto €837).

Ook de maandelijkse Meilenschnäppchen zijn een goede besteding van Miles & More miles. Tegen de helft van de punten kun je dan retour met Lufthansa of Swiss naar verre bestemmingen. Deze maand kun je bijvoorbeeld in business class naar Zuid-Afrika (55.000 miles en €423,09) of Mexico (60.000 miles en €608,05). Prima deals, hoewel de toeslagen erg hoog zijn.

Business class van Swiss op de A330

Singapore Airlines Krisflyer – 0,7 cent/punt

Singapore Airlines Krisflyer is een prima programma waarvan ik de punten op 0,7 cent/punt waardeer. Deze punten zijn redelijk makkelijk te verkrijgen omdat Krisflyer een partner is van American Express. Ze zijn voornamelijk goed bruikbaar voor vluchten in business class en First Class van Singapore Airlines – een erg goede maatschappij. Dit maakt het een waardevolle optie voor Azië en Oceanië. De beschikbaarheid is redelijk en de toeslagen zijn laag. Helaas is de award chart recentelijk gedevalueerd, maar de lage toeslagen en hoge kwaliteit van Singapore Airlines houdt houden het programma aantrekkelijk.

Hier twee voorbeelden. Je kunt bijvoorbeeld naar Christchurch in business class voor 130.500 punten + €107,60 (netto €1.021,10) of vanuit Jakarta via Singapore naar London in de fantastische Singapore Airlines First Class voor 141.000 punten + €21,89 (netto €1.008,89).

Avianca Lifemiles – 0,7 cent/punt

Lifemiles van Avianca is geen partner van American Express Nederland, maar ik voeg hem wel toe aan deze lijst omdat dit een van de weinige punteenheden is die je met regelmaat in de sale tegen een redelijke prijs kunt kopen. Ze kosten dan 1,0-1,3 cent/punt. Hoewel ik ze regulier waardeer op 0,7 cent/punt kan het zin hebben ze te kopen voor iets meer, met name als je een specifiek ticket voor ogen hebt dat met punten beduidend goedkoper wordt. Deze punten zijn wat waardevoller omdat Lifemiles geen toeslagen over tickets doorrekent, waardoor de bijbetaling gering is. Vanuit Zuid-Afrika terug met Swiss in business class? 55.000 punten en €28,62 (netto: €413,62). Vanuit Amsterdam naar Bangalore in Lufthansa First Class? 59.310 punten en €60,17 (netto: €475,34).

Lifemiles heeft redelijke prijzen naar de meeste werelddelen, bijzonder lage toeslagen en kan ook voor shorthaul vluchten waardevol zijn, dus het is in mijn optiek een waardevol programma.

American Express Membership Rewards Points – 1,1 cent/punt

American Express Membership Rewards Points valueer ik op 1,1 cent/punt. De grote waarde zit hem in de flexibiliteit: de punten kunnen worden overgezet naar diverse frequent flyer-programma’s, waardoor je voor jouw gewenste ticket de beste deal kunt uitzoeken. Het combineert ook goed met bonussen van maatschappijen: mooi ticket in de Promo Rewards? Dan zet je ze over naar Flying Blue. Heeft Iberia 50% korting op alle awards? Dan zet je ze over naar Avios. Of zie je een steengoede Spontaneous Escape bij Singapore Airlines Krisflyer? Naar Singapore met die punten!

Als je een American Express creditcard in een ander land hebt, dan kun je eenmaal per jaar punten naar dit andere land overzetten. Zelf heb ik een American Express creditcard in de Verenigde Staten. Omdat de punten hier waardevoller zijn (meer partners en goede transferbonussen) zet ik ze elk jaar over vanuit mijn Nederlandse account. Dit gaat tegen de huidige euro/dollar-wisselkoers (voordelig!).

Vervolgens zijn ze instant over te zetten naar 20 verschillende partners (17 luchtvaartmaatschappijen en 3 hotelketens), en regelmatig kan dit met bonussen van 15%-50%. Ook zijn de punten tegen 1 dollarcent/punt in te wisselen voor vluchten en hotels.

Rekenvoorbeelden uit de praktijk

Zoals ik eerder aangaf gebruik ik deze waardes van punten als handvat om consequent de beste deals te vinden en makkelijk te besluiten of ik een ticket met cash of met punten koop. Hierbij een paar casussen die zich recentelijk in mijn hoofd hebben afgespeeld.

Casus 1: het upgraden van mijn American Express creditcards

In december had American Express een aanbieding: als je een upgrade naar de Platinum Card deed dan kreeg je een upgradebonus van 75.000 punten. Een upgrade doe je voor minimaal zes maanden. Dat betekende dat een upgrade van de reguliere kaart mij €351 zou kosten en een upgrade van de Flying Blue kaart €300. De 75.000 Membership Rewards Points zijn met 1,1 cent/punt €825 waard en de 75.000 Flying Blue punten met 0,6 cent/punt €450. Een no-brainer dus. Daarnaast kreeg ik nog eens 60XP, Privium, Priority Pass, goede verzekeringen en meer.

Casus 2: betaald ticket naar Brazilië in business class

Afgelopen januari ging ik naar Brazilië in business class, met KLM, Air France en AeroMexico. Dit ticket kostte €1029 – een flink bedrag en iets wat ik niet zómaar zou uitgeven aan een vliegticket. Maar met dit ticket zou ik flink veel punten verdienen, namelijk 47.727 miles (€286,36) en 147XP (€220,50, kom ik in een ander artikel op terug). Als ik de punten er vanaf trok was het ticket, met vier longhaul vluchten in business class, nog maar €522,15. Een stuk goedkoper dan economy tickets in die weken naar Brazilië.

Casus 3: ticket naar Zürich

Ik wilde in december op bezoek bij familie in Zwitserland en moest redelijk last-minute naar Zürich. Heen ging ik met de trein, maar terug wilde ik vliegen. Een enkeltje was ontzettend duur, maar een retourtje Zürich-Amsterdam kostte €155. Het tweede segment gebruikte ik om later weer naar Zürich te gaan. Hetzelfde ticket zou met punten 12.000 miles en €74 hebben gekost, netto dus €146. Met het betaalde ticket zou ik echter 18XP verdienen (€27) en zo’n 900 miles (€5,40). Daarnaast had ik wat vouchers van KLM liggen om nog te gebruiken. Het cash ticket werd zo de betere deal.

Hoe behaal je met je punten het meeste voordeel?

Uiteindelijk heeft het sparen van punten één doel: voor zo min mogelijk geld een zo fijn mogelijke reis maken. Op papier zijn je punten het meeste waard als je een ticket in business class of First Class boekt, maar het belangrijkste is dat je ze inzet om een voor jou zo optimaal mogelijke reiservaring te beleven. Ik zet mijn punten graag in voor vluchten in business class of First Class omdat dat fantastische ervaringen zijn waar ik erg van geniet die ik normaal niet zou meemaken.

Ik kan dat iedereen aanraden. Maar misschien word jij wel blijer van twee reizen naar een bijzondere bestemming in economy class. Of gebruik je de punten het liefste om een familiehotel te boeken in Europa, waar je met de gezinswagen naartoe rijdt. Het doel is niet om iets te doen wat op papier veel geld kost, om zo de waarde te maximaliseren, maar om onvergetelijke ervaringen te beleven waar jij het gelukkigste van wordt!

Vliegen met Cathay Pacific in First Class was een ervaring om nooit te vergeten

Zo, een verhaal vol cijfertjes, maar hopelijk geeft dit wat meer inzicht in de wereld van de punten. Kan jij je vinden in deze waardes? Gebruik jij hele andere? Of heb je een vraag? Laat hem achter in de comments of contacteer mij via het contactformulier!