Menu
Flying Blue - KLM/Air France / Loyaliteitsprogramma's

Waarom Flying Blue Promo Rewards Zo Waardevol Zijn

Flying Blue mijlen zijn op vele manieren in te zetten. In de regel genomen kun je ze goed gebruiken voor reizen met Air France en KLM, en de maandelijkse Promo Rewards bieden vaak heel aantrekkelijke opties.

Wat zijn de Flying Blue Promo Rewards?

Elke maand publiceert Flying Blue een lijst met bestemmingen die je tegen een gereduceerd aantal mijlen kunt boeken. Dit zijn de Promo Rewards. Elke 1e van de maand worden ze hier gepubliceerd, en ze zijn tot ongeveer een halfjaar later te boeken. Voorbeeld: de Promo Rewards van januari zijn te boeken t/m 31 januari en zijn meestal beschikbaar voor reizen tussen 1 januari en 30 juni.

Meestal hebben de routes die beschikbaar zijn in die tijdsperiode een lagere load. Zo zijn in de winterperiode bijvoorbeeld vaak kortingen naar Amerika en Canada. Ook zijn business-class tickets naar secundaire steden in China vaak in de promo, omdat de load op deze vluchten nooit zo hoog is. Daarnaast zie je dat Quito (een prachtige bestemming!) de laatste maanden altijd korting heeft, omdat het land nu minder toerisme kent door politieke onrust.

De zeer populaire bestemmingen zoals New York, Bali en Los Angeles zul je maar zelden in de Promo Rewards tegenkomen, maar er liggen vaak hele mooie kansen naar minder populaire bestemmingen!

Voorbeelden van de afgelopen maanden

De beste Promo Reward van deze maand is wat mij betreft Quito:

Voor slechts 39.500 mijlen vlieg je 12 uur in KLM’s nette business class naar Zuid-Amerika, een continent dat normaal prijzig is om naartoe te vliegen. Quito is een uitstekend uitgangspunt voor Ecuador, Peru, Bolivia en Colombia.

Ook Houston is met 12.250 mijlen voor economy goedkoop:

Met de bonus die je bij de gratis American Express Flying Blue Gold Card krijgt, kun je dus al bijna retour naar Amerika!

Voor avonturiers kunnen de Promo Rewards al helemaal interessant zijn. Deze maand krijgt Antananarivo in Madagascar 50% korting en kost nog maar 16.500 mijlen:

Een betaald ticket op deze route kost al snel €1000.

Voor de ski-liefhebbers (count me in!) zijn Edmonton en Calgary in de winter regelmatig in de Promo Rewards. Zo vloog je voor 60.500 mijlen retour in business class:

Ook kun je heen op Calgary en terug uit Edmonton, voor een ultieme ski-roadtrip door de Rockies!

Binnen Europa zijn er ook deals te vinden, zoals Genua voor 4.500 mijlen:

De belastingen moet je echter zelf betalen. Omdat tickets binnen Europa toch al goedkoop zijn, is het daarom vaak verstandiger een ticket te kopen. Toch kan dit een goede besteding zijn voor een laatste restje mijlen.

De Promo Rewards die ik het afgelopen jaar geboekt heb

Zelf maak ik graag gebruik van de Promo Rewards. Afgelopen jaar boekte ik twee keer een enkeltje. De eerste was van Xiamen naar Amsterdam, in business class:

Ik betaalde 45.000 mijlen en €162. Hiervoor kreeg ik 13 uur in KLM’s comfortabele dreamliner. Dit kwam perfect uit als terugweg van mijn zomertrip, waarin ik onder andere Cathay’s speciale First Class fare vloog.

De tweede was van Amsterdam naar Quito, ook in business class:

Ik betaalde 39.500 mijlen en €181. Omdat twee dagen voor mijn vlucht de grote onrust in Ecuador startte, kon ik via de Platinum Service Line een halve dag voor vertrek mijn bestemming wijzigen naar Santiago de Chile (waar ik al lang heel graag heen wilde!):

Bingo! Voor 39.500 mijlen was stoel 4A in de dreamliner opnieuw van mij.

KLM Boeing 787 business class

Het voordeel van enkeltjes

Het mooie aan Award tickets is dat enkeltjes over het algemeen de helft kosten van retourtjes. Dit is bij betaalde tickets heel anders: vaak is een enkeltje net zo duur als een retourtje. Je kunt dus een enkele vlucht naar een land met punten boeken en een betaald terugticket kopen dat aan de andere kant van de wereld start. Dit is voordelig, want soms zijn tickets die in andere gebieden beginnen een stuk goedkoper. Ook starten tickets die te goedkoop zijn maar zelden dicht bij huis. De mogelijkheid om enkele vluchten met punten te kopen zorgt dat je makkelijk bij het beginpunt van zo’n ticket komt.

Waarom zijn de toeslagen zo hoog?

Het grote nadeel van Promo Rewards bij Flying Blue is dat de toeslagen hoog zijn: meestal €50-€100 euro voor een economy-ticket en €150-€200 euro voor een business class-ticket. Een deel hiervan zijn luchthaven- en andere verplichte belastingen. Hier kom je nooit onderuit. Het andere deel bestaat uit de zogenaamde brandstoftoeslag. Dit is bij KLM vaak een bedrag van €50-250 euro, en is pure winst die direct in de zakken van het bedrijf gaat. Bij betaalde tickets zit deze inbegrepen, maar bij award tickets moet je bij Flying Blue de brandstoftoeslag zelf betalen.

Mijns inziens zijn de toeslagen nog te behappen. Je vliegt niet gratis, maar voor een longhaul ticket in business class is het een milde prijs, zeker aangezien het aantal benodigde mijlen heel laag is. Daarnaast zijn de mijlen ook nog eens heel makkelijk te verdienen met gratis creditcards!

Er zijn ook veel maatschappijen die deze brandstoftoeslag niet heffen op award tickets, hier vertel ik later meer over.

Flying Blue Promo Rewards: conclusie

De Promo Rewards zijn een uitstekende optie als besteding van Flying Blue mijlen. Het benodigde aantal mijlen is vaak erg laag, en regelmatig komen er toffe bestemmingen langs, zowel in business- als economy class. Zo kun je soms al retour in business class naar Noord-Amerika voor 53.000-60.000 mijlen. Binnen Europa zijn de Promo Rewards minder interessant, maar het kan nog steeds een goede optie zijn als je slechts een klein aantal mijlen hebt.

Heb jij wel eens een Promo Reward geboekt? Of heb je nog vragen? Laat het hieronder weten!