Van de week schreef ik een review over mijn vlucht in Air France La Première – wat mij betreft de beste First Class-totaalervaring die op het moment wordt aangeboden. Het is echter ook één van de meest exclusieve producten in de commerciële luchtvaart, wat het lastig maakt om een vlucht te boeken zonder de hoofdprijs te betalen. Ik zet alle opties voor jullie op een rijtje.
Waarom is Air France La Première zo exclusief?
Air France heeft momenteel op 19 Boeing 777-300s een kleine La Première cabine: een enkele rij, met vier stoelen. Het aantal bestemmingen die het daarmee aanvliegt fluctueert lichtjes, maar op moment van schrijven gaat Air France 3x per dag naar New York (JFK), 2x naar Los Angeles (LAX), en dan hebben ze nog een dagelijkse vlucht naar Miami (MIA), Washington (IAD), San Francisco (SFO), Sao Paulo (GRU), Abidjan (ABJ), Dubai (DXB), Singapore (SIN) en Tokyo (HND). Dat zijn 104 stoelen per dag in La Première. Niet veel voor zo’n gigantische maatschappij.
En de strategie van Air France is niet om die stoelen elke dag bezet te krijgen. De maatschappij verkoopt liever één stoel tegen de hoofdprijs, dan vier stoelen tegen een flinke korting. Interessante analyses van Flyertalk Dat wordt ook duidelijk uit de prijsstrategie: het laagste tarief voor een retour CDG-JFK is in La Première €11.172. Die tarieven liggen bij British Airways, Lufthansa en Swiss stukken lager (LHR-JFK: €3.364; FRA-EWR: €5.967; ZRH-JFK: €8.660). Vanuit andere Europese steden worden deze tarieven niet veel lager, en aanbiedingen zijn er nauwelijks. Je begrijpt: de doelgroep die Air France wil aantrekken hoeft niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Maar wij puntenboeren willen natuurlijk graag zo’n mooi ticket zonder meteen tienduizend piek neer te leggen. Hierbij de opties.
Upgraden vanuit Business Class
Om maar even met de deur in huis te vallen: alleen Flying Blue Platinumleden kunnen La Première boeken op punten. De meest ’toegankelijke’ optie om La Première een keer uit te proberen is daarom door een ticket in Business Class tijdens check-in te upgraden. Als er meer dan één stoel vrij is in de cabine biedt Air France vaak wel de optie aan om te upgraden. Dit doe je online, en mocht je geen aanbieding krijgen maar er worden nog wel stoelen verkocht, bel dan met het call-centre.
‘Toegankelijk’ express wel tussen aanhalingstekens, het kost je nog steeds een lieve duit. Maar een stuk minder dan een vol ticket. Op Flyertalk worden recente bedragen bijgehouden. Goede kanshebbers zijn GRU/SIN/IAD/HND, idealiter buiten het seizoen op een vlucht waarbij nog niet zoveel stoelen in La Première zijn verkocht. Het gros van de upgrades naar deze bestemmingen wordt aangeboden tussen de €1000 en €2000. Bestemmingen als JFK, LAX en SFO zijn vaak flink hoger.
Mooi is dat zowel awardtickets als betaalde tickets in aanmerking voor een upgrade naar La Première komen. Zo kun je bijvoorbeeld voor 70/K een ticket met Air France naar Sao Paulo of Singapore boeken.
Qua puntenticket opzich al niks mis mee, en met een beetje geluk krijg je een mooie aanbieding voor een upgrade naar La Première. Boek sowieso een wat ruimere overstap op Parijs om goed van de lounge gebruik te maken als die upgrade lukt.
Heb je Flying Blue Platinum-status, dan kun je van tevoren (betaalde) Business Class-tickets in J, C en D-klasse upgraden naar F-klasse. Deze zijn meestal erg prijzig, maar mocht je werkgever je in J, C of D geboekt hebben of je bent door een schemawijziging omgeboekt in J, C of D, dan loont het om Air France even te bellen voor de opties. Afhankelijk van route en klasse betaal je tussen de 50-150/K.
La Première boeken met Flying Blue punten
De gunstigste manier om La Première te boeken is als award met Flying Blue punten, wat helaas alleen mogelijk is als je Flying Blue Platinum-status hebt. De prijzen fluctueren wat over de tijd (er is geen vaste award-chart) en zijn afhankelijk van de route, maar de meeste routes boek je tussen de 150-250/K. Momenteel zijn de meeste bestemmingen vanaf Amsterdam zo’n 205/K.
In principe komt alle beschikbaarheid in F-klasse vrij als award. Dat zijn tot wel drie stoelen per vlucht, en beschikbaarheid is eigenlijk door het hele jaar naar alle bestemmingen uitstekend. Dat is dan weer de positieve keerzijde van de hoge prijzen en exclusiviteit voor Platinum-leden.
Omdat je met een ticket vanaf Amsterdam toegang krijgt tot het uitstekende VIP Centrum raad ik het aan om uit Amsterdam te vertrekken. Maar het kan lonen om met wat andere vertrekpunten te spelen.
Hieronder een aantal voorbeelden:
De mogelijkheid om La Première tickets zo eenvoudig te kunnen boeken, mits je de punten beschikbaar hebt, is een groot voordeel van Flying Blue Platinum-status. Vaak zijn tickets in La Première goedkoper dan een ticket in Business Class op dezelfde dag. Ja, het zijn ontzettend veel punten. Maar het maakt zo’n once in a lifetime-ervaring enigszins bereikbaar. De American Express Flying Blue Platinum geeft je een jaarlijkse boost van 60XP, en als je al Platinum-status hebt dan kun je deze delen met iemand anders. Deze persoon kan met zijn account dan ook La Première tickets boeken.
Wat voor ticket boek je voor de optimale La Première-ervaring?
Als je een flinke duit of stapel punten neerlegt voor een ticket in La Première, dan wil je de ervaring zo optimaal mogelijk maken. Ik zou het als volgt aanpakken:
- Als je direct een ticket in La Première boekt met punten, begin dan in Amsterdam. Zo krijg je toegang tot het VIP Centrum, een heerlijk begin van de reis
- Plan een overstap van minimaal drie uur in Parijs. Zo kun je optimaal genieten van de La Première lounge. 3.5 tot 4 uur is wat mij betreft ideaal. Zo kun je rustig wat borrelen, genieten van een massage, een goede maaltijd nuttigen en is er nog tijd voor een extra rondje over het vliegveld in de Porsche om wat toestellen te spotten
- Boek een lange vlucht, úit Parijs. JFK, DXB en ABJ zijn eigenlijk te kort om volledig van La Première te kunnen genieten. Een lange dagvlucht naar GRU, LAX of SFO, of een lange avond/nachtvlucht naar HND/SIN is perfect. En dan het liefste uit Parijs; dan is de catering het beste en geniet je nog ‘fris’ van de lounge.
- Wil je de trip wat langer maken? Boek een nachtelijke overstap in Parijs. De eerste dag geniet je lekker van het VIP Centrum. In Parijs wordt je al opgewacht door iemand van het grondteam van La Première, eventueel kun je in het aankomstgedeelte wat eten en drinken (soortgelijke kwaliteit als in de lounge, alleen kleiner menu). De volgende dag is een rit naar het vliegveld in een knappe wagen van HertzU inbegrepen, en zo krijg je de volledige ‘experience’ op CDG.
Geïnspireerd om La Première te boeken? Of nog vragen? Ik hoor het graag!