Menu
Alles over treinreizen / Zwitserland

Op Wintersport: De Trein Of Het Vliegtuig?

In het winterseizoen pakken vele mensen de ski’s om wat vers poeder mee te pakken. Op dit moment ben ik op weg naar Zermatt, een van mijn favoriete plekken in Europa, voor een weekend op de lange latten. Vorige jaar ben ik met het vliegtuig gegaan, dit jaar ben ik met de trein op wintersport: er zijn duidelijke verschillen. In dit artikel zet ik de voor- en nadelen tegen elkaar uit!

Prijs

Voor veel mensen is prijs de belangrijkste factor in de keuze tussen vliegen of treinen. Prijzen zijn erg variabel, maar laat ik beginnen met mijn eigen voorbeelden.

Zermatt is een klein bergdorpje in het kanton Wallis in Zwitserland (bekend door de Matterhorn). Als je vliegt, moet je eerst naar Genève of Zürich vliegen, waarna je overstapt op de (mooie!) treinrit naar het zuiden. Een vliegticket naar Genève met KLM kostte mij in de Werelddealweken €83. De trein naar Zermatt is prijzig, maar door op tijd twee Supersaver-tickets bij de SBB te kopen, had ik een retourtje voor €105. Normaal zitten KLM-tickets rond de €90-100; EasyJet heb je sporadisch voor €40. Als je een aantal maanden van tevoren boekt, betaal je voor de tickets ongeveer €200.

Als je met de trein op wintersport gaat, ben je meestal goedkoper uit. Voor de maand januari heb ik een Interrail gekocht (binnenkort meer hierover!). Deze kostte €195 en hiermee ben ik eerder al met oudjaar naar Berlijn gegaan. Ik neem daar dus de helft van, dan kost het treinticket me nu zo’n €100 piek retour. Losse tickets zijn drie maanden van tevoren te boeken vanaf €59,90, met ruime beschikbaarheid. Een retourtje met de trein is ongeveer €120.

Schappelijke prijs voor een treinreis helemaal naar Zermatt!

Bagage

Een groot voordeel van de trein op wintersport is dat je onbeperkt bagage mee mag nemen. Dit scheelt als je een eigen uitrusting hebt. Als je vliegt moet uitrusting altijd in de ruimbagage. Bij Easyjet betaal je voor een complete ski-uitrusting €42 per enkeltje, dus €84 retour. KLM ziet ski’s mee als reguliere ruimbagage. De prijzen zijn variabel, maar een aantal maanden van tevoren betaal je ongeveer €25. Flying Blue Silver-leden en hoger mogen gratis ski’s meenemen, in plaats van hun normale ruimbagage.

Bij vliegen kunnen de kosten voor het meenemen van een uitrusting dus oplopen tot €84 retour: neem dit mee in de prijsberekening!

Reistijd

Over het algemeen doet de trein er langer over dan het vliegtuig, maar alles bij elkaar valt het verschil in reistijd erg mee. Als ik rond 18:15 wil aankomen, heb ik de volgende twee opties:

Als ik om half 8 vertrek uit Voorschoten, sta ik 18:15 in Zermatt. Midden tussen de mooiste bergen van Europa. Als ik er met het vliegtuig om 18:15 wil zijn, moet ik de vlucht van 12:25 nemen. Die komt rond 14:00 aan, kan ik 14:30 de trein pakken, ben ik 18:00 op bestemming.

Als ik een vlucht van 12:25 heb, wil ik een uurtje van tevoren op Schiphol zijn, zodat ik speling met de trein heb en een hapje kan eten in de lounge. Dat betekent dat ik rond 10:15 uit Voorschoten moet vertrekken. Ik heb dus een tijdswinst van 2.5-3 uur als ik met het vliegtuig ga.

Waardevolle tijd, maar een verschil dat toch echt goed te overzien is.

Comfort

Voor als het nog niet duidelijk was: ik vind vliegen echt heel erg tof. Waar de meeste mensen opzien tegen een drukke terminal en al het gedoe dat bij vliegen komt kijken, vind ik dit geweldig. Toch kies ik vaanf nu altijd de trein op dit traject. Deze is namelijk gewoon heel erg comfortabel. In de uitstekende stoelen van de ICE zie je heerlijk het landschap aan je voorbij zoeven. En misschien wel het belangrijkste: ik kan heel productief blijven. Tussen Utrecht en Basel (het grootste deel) heb ik bijna non-stop kunnen werken (met gratis vrij snelle WiFi!). Dat lukt ook prima in business- of first class, maar in een economy-vliegtuigstoel is dit een stuk minder realistisch.

De ICE is de perfecte plek om wat artikelen te schrijven

Conclusie

Op dit segment zou ik eerder met de trein gaan dan met het vliegtuig. En dit merk ik steeds vaker bij reizen naar naburige landen: dat de trein comfortabeler is, dat verbindingen beter worden en dat prijzen gelijker of zelfs lager liggen ten opzichte van vliegtickets. Als je daarbij bedenkt dat de trein milieutechnisch verantwoorder is, zou ik iedereen aanraden om bij trips naar Berlijn, Parijs en de bergen de treintickets eens te vergelijken met vliegtickets.

Grote kans dat je positief verrast wordt.