Menu
Tripreports / Vliegen

Review: Amsterdam-Doha in de Qatar Airways 777-300 Qsuites Business Class

Introductie

Afgelopen juni maakte ik een zeer indrukwekkende reis van Baghdad (Irak) naar Koeweit-Stad. Binnenkort meer over Irak als bestemming, maar eerst een review van de heenreis. Dat was namelijk mijn eerste keer met Qatar Airways, in Qsuites op AMS-DOH en een A320 op DOH-BGW. Dit ticket boekte ik een paar weken voor vertrek voor 45/K Avios (verkregen via mijn American Express Platinum) en €229,06. Leuk bij Qatar is dat je voor zo’n €20 een stopover hotel kunt boeken, dus verbleef ik tussen beide vluchten een nacht in het Four Points by Sheraton Doha.

Vluchtgegevens

  • Route: AMS-DOH (3,062mi)
  • Toestel: Boeing 777-300 (A7-BAX)
  • Stoel: 3K
  • Vertrek: 16:15 (UTC+2)
  • Aankomst: 23:30 (UTC+3)
  • Vluchtduur: 06:15

Check-in

Op deze prachtige lentedag arriveer ik drie uur voor vertrek op Schiphol – niet nodig, maar dat geeft wat tijd om van Schiphol te genieten. De check-in van Qatar bevindt zich in vertrekhal 3, waar er al een flinke rij staat – gezien de vele overstappers naar meerdere werelddelen is dit een gevarieerd gezelschap! Met een ticket in business class loop ik gelukkig zo door, en met Privium zijn security en paspoortcontrole een eitje. Qatar stuurt passagiers naar de matige Aspire lounge 41 – de Privium Clublounge West is vele malen beter dus daar haal ik een lichte lunch en een Eiwitje. Daarna nog een wandeling om wat toestellen te spotten en rond boarding ben ik bij de gate.

Stoel en cabine

De eerste impressie van de cabine is uitstekend: hij oogt ruim en comfortabel, de warme tinten geven hem een luxueuze uitstraling. Beetje jammer dat de inspirationele kussentjes een érg hoog Xenos-gehalte hebben..! De Qsuites zijn indrukwekkend: goed ontworpen met veel persoonlijke ruimte en goede privacy, geholpen door het deurtje dat dicht kan. Grappig is dat de stoelen op oneven rijen achteruit kijken. Ze zijn ‘staggered’ opgesteld, afwisselend verder of dichterbij het gangpad.

Ik neem plaats op 3K, achteruit en tegen het raam, en kan van daaruit goed de mooie engine van de 777-300 zien. De stoel zelf is comfortabel, aan de stevigere kant. De electronica is goed: meerdere power outlets, een groot 4K-scherm met goede entertainment (en met een HDMI kabel kun je zelf een laptop of een Switch aansluiten) en meerdere soorten verlichting.

Hoewel ik het beddengoed op deze dagvlucht niet gebruik lijkt deze van goede kwaliteit: meerdere stevige kussens, een goede deken en een dun matrasje wat nog over de stoel gaat.

Al met al is dit een van de betere producten die momenteel in business class wordt gebruikt. Helaas is het bij Qatar niet gegarandeerd dat je Qsuites krijgt: selecte 777-200s en 777-300s, alle A350-1000s en alle 787-9s hebben Qsuites. De 787-8s, A320s, a330s, A350-900s en A380s hebben daarentegen geen Qsuites. Op de AMS-DOH route wisselt Qatar de Qsuites nog regelmatig af voor een ouder en stuk minder goed 2-2-2 product.

Eten en drinken

Qatar doet de catering op zijn vluchten goed. Op deze relatief korte vlucht is eten on-demand; je kunt op ieder moment bestellen, in de volgorde en hoeveelheid die je wenst. Maar het meest indrukwekkende is de wijnkaart. Deze bevat twee champagnes, drie witte wijnen, drie rode wijnen, dessertwijn en port; en niet van de minste kwaliteit.

Voor vertrek neem ik een glas van de Laurent-Perrier Alexandra Rosé uit 2007: een topkwaliteit vintage van ruim €250 per fles. Ook de reguliere Billecart-Salmon is zeer smakelijk.

Het eten is prima (maar niet bijzonder memorabel) en wordt mooi opgediend. Ik begin met de Arabische mezze (lekker), neem dan de filet mignon (prima, mooi roze) en eindig met een panna cotta. De wijnen erbij zijn uitstekend. Ik ga de hele kaart door (gevaarlijk), favorieten zijn de Pioneer Block 3 Sauvignon Blanc, de Pessac-Léognan uit 2014, de Shiraz en de voortreffelijke De Bortoli Noble One. KLM, lees je mee?

Een paar keer komt de crew nog langs met snacks. Hongerig zul je in ieder geval niet worden!

Service

Waar Midden-Oosterse maatschappijen bekend staan om moderne cabines en goede catering worden ze niet geroemd voor hun persoonlijke en aandachtige service. Op deze vlucht zou ik het omschrijven als degelijk en vriendelijk, maar niet als persoonlijk, met duidelijk verschil tussen de diverse crewleden. Eentje is geweldig; een joviale man uit Sri-Lanka die erg pro-actief is en met wie ik een paar toffe gesprekken heb. Een aantal anderen doen wat ze moeten doen, en beheersing van het Engels is wisselvallig.

Doha Airport en stopover

Tegen middernacht landen we in Doha, waar het nog goed warm is. Er is een aparte immigratie voor business- en first class, zonder rij en in een ruimte met hapjes en drankjes. Dat is goed geregeld. Een Uber naar het (fijne) hotel kost ongeveer €7. De volgende dag verken ik Doha; het is wat je verwacht, een lege, moderne en saaie oliestad met wat fraaie musea. De enige mensen die op straat te vinden zijn, zijn arbeidsmigranten. Goed om een keer gezien te hebben, maar ik zou er niet meer verblijven.

Eind van de middag ga ik terug naar het vliegveld, waar een apart gedeelte is voor business- en first class. Het is een heerlijke plek om wat rond te lopen: Doha is een megahub waarbij mensen doorreizen naar alle uithoeken van de wereld. Zoveel bestemmingen, zoveel culturen en nationaliteiten samen, dat vind ik geweldig. Het is een modern vliegveld waarbij een mooi nieuw gedeelte is geopend met een soort botanische tuin. De lounges vind ik niet fantastisch: deze zijn groot, een beetje kil en ongezellig.

De tijd vliegt voorbij en al snel ga ik richting de A320 die me naar mijn eindbestemming brengt: Baghdad. En daar heb ik ontzettend veel zin in, en ben ik tegelijkertijd een klein beetje zenuwachtig voor!

Conclusie van Qatar Airways Qsuites

Qatar Airways is een fijne maatschappij om mee te vliegen. De Qsuites zijn uitstekend, de wijnen van hoge kwaliteit, en het eten en de verdere amenities zijn prima. Service is degelijk, zij het wat onpersoonlijk. Een groot voordeel is dat prijzen met Avios over de hele linie erg goed zijn, en beschikbaarheid op Qatar is okay. Dat maakt het een goede optie richting het Midden Oosten, Centraal Azië en Oceanië. Richting Zuid-Oost Azië zou ik persoonlijk liever één lange vlucht nemen dan twee kortere vluchten met een stop in Doha. Maar al met zijn de Qatar Airways Qsuites absoluut een aanrader!

8.5/10