Menu
Fiji / Nieuw-Zeeland / Oceanië / Samoa / Tripreports / Vanuatu

Een rondreis door Oceanië met punten

Oceanië is een werelddeel dat mij altijd heeft gefascineerd. Natuurlijk kennen wij Australië en Nieuw-Zeeland, maar in de regio bevinden zich 12 (!) andere landen, voornamelijk kleine eilandstaatjes, en een veelvoud daarvan aan territoria en overzeese gebieden, allemaal met hun eigen geschiedenis en cultuur. Na het afronden van mijn project had ik de mogelijkheid een rondreis door Oceanië te doen, maar ticketprijzen liggen in die regio waanzinnig hoog. Punten bieden dan een prachtige optie om een mooie reis samen te stellen tegen een betrekkelijk laag bedrag: ik laat jullie zien hoe ik dat gedaan heb!

Wat maakt een rondreis door Oceanië zo duur/lastig?

Oceanië bestaat uit vele kleine eilandjes met betrekkelijke kleine populaties en vooral héél erg veel zee daartussen. Een land als Fiji trekt veel toerisme en heeft een grote luchtvaartmaatschappij, dus ticketprijzen zijn vaak nog te overzien, maar de meeste andere eilanden zien maar weinig toerisme en hebben geen populatie groot genoeg om frequente vluchten te ondersteunen, wat resulteert in hoge prijzen voor de weinige vluchten die er zijn. Ook zijn er dus maar weinig vluchten: dit maakt het vinden van goede verbindingen soms een lastige puzzel.

Zijn er dan überhaupt wel opties met punten in die regio?

Die zijn er gelukkig genoeg! De grootste maatschappijen zijn Fiji Airways, Qantas en Air New Zealand en Aircalin. Fiji Airways vliegt vanuit Nadi en Suva naar Australië, Nieuw-Zeeland, de VS en veel (ei)landen in Oceanië. Het is een Oneworld Connect partner: je kunt dus niet standaard punten van maatschappijen aangesloten bij Oneworld inwisselen, maar gelukkig bieden onder andere British Airways, Qantas en Alaska wel deze mogelijkheid. Avios zijn hiervoor top: de award chart is ingedeeld in afstandszones, de meeste enkeltjes in economy zijn slechts 6.000-9.000 punten.

Qantas vliegt vanuit Australische steden op een aantal eilanden – award beschikbaarheid is verrassend goed en je kunt Qantas boeken met onder andere BA Avios en KLM Flying Blue punten.

Air New Zealand verbindt Auckland met een aantal eilanden, soms op widebodies. Awards zijn schaars maar met wat flexibiliteit prima beschikbaar.

Aircalin vliegt vanuit Nouméa in Nieuw-Caledonië naar diverse eilanden, Australië, Singapore en Tokyo en gebruikt Flying Blue als eigen programma – tickets zijn daarmee te boeken.

Wat ik zelf heb geboekt

Ik begon in Sydney en vloog via Nouméa naar Port Vila in Vanuatu. Daarna ging ik door naar Nadi in Fiji, waar ik nieuwjaar spendeerde. Fiji Airways bracht me vervolgens naar Apia, Samoa, waarna ik Air New Zealand richting Auckland pakte. Met Jetstar vloog ik richting Queenstown, en terug naar Melbourne ging ik met Virgin Australia.

De route door Oceanië

Door handig puntentickets en betaalde tickets te combineren kwam ik op een totaalprijs van 58.000 punten en €558,45. Inclusief een vlucht in de business class van Air New Zealand. Niet heel goedkoop, maar het was over kerst en nieuwjaar – puur met betaalde tickets zou deze trip ruim €2500,- hebben gekost!

Deel 1: Sydney naar Port Vila via Nouméa

De eerste vlucht was meteen de duurste: op 1e kerstdag 2022 was geen enkele vlucht úit Australië goedkoop – gelukkig vond ik wat beschikbaarheid op Qantas via Flying Blue. Helaas was deze specifiek voor Flying Blue; er was geen reguliere awardbeschikbaarheid, anders was deze vlucht via BA Avios slechts 12.000 punten. Goed, even door de zure appel heen bijten. Voor 25.000 Flying Blue punten en €111,85 boekte ik Qantas van Sydney naar Nouméa. Betaalde tickets waren €600+. Flying Blue platinumstatus gaf toegang tot de Qantas Business Lounge in Sydney.

Qantas was relaxt en de landing in Nouméa is prachtig. Ik spendeerde er een middag, even wat wandelen buiten en een bezoekje aan de supermarkt voor Franse lekkernijen (Nieuw-Caledonië is een Frans overzees gebied).

Eind van de middag ging ik met Air Vanuatu richting Port Vila. De overheid sponsort vliegtickets om tourisme wat te bevorderen, dus náár en ván Vanuatu boekte ik betaalde tickets. Nouméa naart Port Vila was €89 (op Aircalin code, dus kreeg mooi 5XP), een goede prijs. De Aircalin lounge in Nouméa was klein maar fijn; ze schonken er uitstekende wijn en champagne.

Mijn tijd op Vanuatu was geweldig: de ni-Vanuatu zijn ontzettend behulpzaam, gastvrij en vriendelijk. Ik spendeerde mijn tijd in een klein dorpje – 2e kerstdag werd met een feestmaal op de grond gevierd en een vissersman nam me mee naar de meest mooie eilanden.

Vanuatu

Deel 2: Port Vila naar Nadi, Fiji

Na een heerlijke tijd vloog ik met Fiji Airways richting Nadi. Een betaald ticket was €105, best prima. VLI airport stelde niks voor, maar met Priority Pass kreeg je toegang tot een kleine maar comfortabele lounge met drankjes en airco – niet veel spannends maar stúkken beter dan de terminal (waarschuwing: het nationale pilsje is 7.5%…).

Op Fiji bezocht ik een aantal eilanden van de Yasawa’s, een aantal uur per boot uit Nadi. Hier verbleef ik voor nieuwjaar en ik had er een hele fijne tijd – het was duidelijk wat touristischer maar op de eilanden waren leuke hostel-achtige resorts met veel backpackers. Prima om wat te relaxen. In Nadi kon je uitmuntend Indiaas eten – met dank aan de grote groep Fijische Hindoestanen.

Zonsondergang over de Yasawa’s

Deel 3: Nadi naar Apia, Samoa

In het nieuwe jaar was het tijd om door te gaan naar Samoa! Dat deed ik met Fiji Airways voor 12.000 Qantas punten (overgezet vanuit Amex met een 20% bonus, dus 10.000 Amex punten) en €50,43 aan toeslagen. Tegenwoordig kun je dezelfde vlucht met BA Avios boeken – het zijn er dan maar 9000. Prima voor een vlucht van minimaal €276 cash.

Nadi is een wat groter vliegveld met een uitstekende lounge van Fiji Airways. Die is toegankelijk met Priority Pass (krijg je bij een Amex Platinum) – één van de beste Priority Pass lounges die ik heb bezocht. De vlucht was met een A320, wat luxe aanvoelde na alle turboprops!

Samoa was waanzinnig mooi en je kunt aan de stranden heel goed en goedkoop eten/overnachten bij diverse beach fales. Tourisme was nauwelijks te vinden; het hele land is ingericht op binnenlands tourisme, waardoor je de stranden en natuur deelt met grote groepen vriendelijke locals. Wees je echter bewust van zon- en feestdagen: dan is alles dicht. En dan bedoel ik écht alles, afgezien kleine supermarktjes en tankstations. Zelfs de bussen rijden niet (dan maar liften!). Oh, en nieuwjaarsdag mag niet op een zondag vallen, dus vierden ze nieuwjaarsdag maar op 2 én 3 januari. Goed om je van bewust te zijn, want ik zou écht niet aanraden hier te zijn rond feestdagen – het maakt rondreizen (en eten!) een héél stuk moeilijker.

Deel 4: Apia naar Auckland in Air New Zealand 787-9 Business Class

Sommige puntentickets zijn gewoon zo fijn, en dit was er één van. Voor 15.000 Virgin Atlantic punten (overgezet met 30% bonus vanuit Amex, dus 11.500 Amex punten) en €60,32 vloog ik in 4,5 uur richting Auckland in Air New Zealands dreamliner. Kost cash zo’n €780 (economy €250-€400). De stoelen zijn wat vreemd, maar ze gaan plat en de lunch was heerlijk (goede Nieuw Zeelandse wijnen!). Toegang tot de lounge kreeg je op Apia Airport helaas niet.

Deel 5: Auckland naar Queenstown naar Melbourne

Na een paar dagen in Auckland ging ik met Jetstar naar Queenstown voor €70,41 om uitgebreid te hiken op het zuidereiland. Wat is het daar fantastisch mooi, en wat is het een genot om lekker lange tochten te maken. Ik zocht wat vrienden op, liftte overal naartoe en had de tijd van mijn leven. Oh, en voor het eerst steeg ik op met een vliegtuig zonder te landen (veel leuker: eruit springen!).

Voor de terugvlucht boekte ik met Aeroplan een Virgin Australia vlucht van Queenstown terug naar Melbourne. Kostte 12.500 punten (met 15% Amex bonus, dus 11.000 Amex punten) en €71,44. Prijzen voor vluchten van Nieuw-Zeeland naar Australië lagen extreem hoog die periode; lager dan €500 kwam je niet (deze specifieke was €750) dus dit was prima zo. Op ZQN airport was een aardige lounge, maar het grootste feestje was het uitzicht bij opstijgen.

Conclusie

Het was een geweldige trip en ik voel me bevoorrecht om kennis te hebben gemaakt met Melanesische en Polynesische eilanden in de regio. Het is een regio waar wij Europeanen maar weinig over weten, maar eentje die bijzonder veel culturele en natuurlijke diversiteit biedt – ik kan niet wachten om er meer van te zien.

Ook vond ik deze trip een bijzonder goed voorbeeld van hoe je met punten overal ter wereld iets moois in elkaar kunt puzzelen. Ik kon punten gebruiken voor dure vluchten, om op plekken te komen waar je juist weer goedkopere vluchten kon boeken. En dat over de Australische zomervakantie en de feestdagen. Zonder die mooie awards had ik echt niet de kans gehad de regio te ontdekken.

Ben jij wel eens in Oceanië geweest? Zou je er graag heen willen? Of heb je specifieke vragen? Let me know in de comments!

Wil je ook je eerste punten verzamelen en toegang krijgen tot die toffe lounges? American Express heeft momenteel een mooie aanmeldbonus lopen waarmee je direct genoeg punten krijgt voor een mooie reis.